Formandens beretning (07.03.2019)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Formandens beretning Tranekær Sogns Beboerforening fremlagt på Generalforsamling 07.03.2019 af Søren Valentin Christensen (formand siden Marts 2018)

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Året der gik

Ingen kan beskylde Tranekær Sogns Beboerforening for at være i stilstand! I den korte tid, jeg har været en del af bestyrelsen, har vi; malet huset indvendigt, forbedret akustikken, nyt varmesystem, renoveret facaden, fået nyt køkken og nyt tag. Selv et nyt toilet er det blevet til.

Det har alt sammen været muligt, fordi der er en stor frivillighed i foreningen. Bevarende lokalplan, ansøgning af fonde, tilbud og finansiering for renovering af Beboerhuset. Stærke hænder der har stået for maling, nedbrydning, opbygning, vedligehold og rengøring. Samlet har det, udover sparet os for tusindvis af kroner, bidraget til en velfungerende foreningen der har alt det ‘som foreningslivet drejer sig om’.

Stort tak til alle medlemmer og ikke mindst de mange bestyrelser der gennem årerne har taget sig af planlægning, styring, koordinering og selvfølgelig udførelsen af både de hårde (praktiske) og de bløde (sociale) opgaver.

Christina Nissen valgte for nyligt, at trække sig fra bestyrelsesarbejdet. Det er et alvorligt emne, når et bestyrelsesmedlem vælger at gå! Det er mit ansvar, hvorfor jeg gerne vil forklarer. Dog ikke i fuld offentlighed og ført til referat, derfor er de der har et ønske komme til mig personligt. På forhånd tak!

Jeg vil meget gerne sige tak for Christinas store arbejde gennem mange år, altid til punkt og prikke med meget høj kvalitet!

Kommunikation

Må jeg præsenterer vores hjemmeside; mere og mere er den på vej til et fælles digitalt foreningsrum, fyldt med alt nødvendigt information. Vi har arbejdet med det man kan kalde ‘Visuel Identitet’ som udover det øjet ser også er en entydig intuitiv oplevelse, altså er entydighed på tværs af mails der modtages, fælles samlingssted for aktiviteter,  arkivering af referater, information om vedtægter, vilkår og strategi for persondata. Endeligt er det nu 100x nemmere for formanden, at overleverer ‘papirer’ til evt. ny person.

Politik om åbenhed

Identitet (Domain, Email, Hjemmeside)

Digitalisering samler information (besked om aktiviteter via e-mail, web nyhed og automatisk arkivering)

Persondataloven (ESPD)

Forankring (Vilkår og Vedtægter)

Status for hjemmesiden er, at det meste grundlæggende information om foreningen nu er tilgængelig, herfra skal vi gøre det lidt mere lækkert, grafisk og enklere at ‘læse’.[/vc_column_text][vc_column_text]

Året der kommer

Vi står desværre også overfor et faldende antal medlemmer og et omkostningsniveau der overstiger vores indtægter. Med det sagt, skal det fremhæves “der bliver bestemt ikke sløset med pengene”.

Opgaven for det kommende år er dermed givet; forbedre mulighederne for øget indtægt der sikre foreningens værdier samt et ‘lige for alle’ fælles mødested.

Aktiviteter

Div. arrangementer, på tur i skoven, Sankt Hans Aften, Høstfest og så mange foredrag vi kan få stablet på benene.

Foredrag om Zoologisk Havi i København d.15. marts

Til Nordkap på motorcykel m.fl.

Fællesspisning og en masse dejlig mad, på forhånd tak til alle der kommer svede i køkkenerne for vi andre kan få noget godt i maven.

Næste fællesspisning er d. 29. marts.

‘Hygge i huset’, et nyt spænde tiltag som jeg håber vil blomstre.

Bestyrelsen finder helt sikkert på mere.

Færdig bygge og Vedligeholde

Arbejdsdage primært med færdiggørelse af køkken

Mangler specielt udeomsarealer.

Ny Emhætte, køleskab og gryder til Induktion.

Gulvet i salen, er også et projekt der ikke er glemt.

Jubilærum

Beboerforeningen har i 2019 ikke mindre end 3 ”jubilæer”:

40 år – foreningen blev stiftet i 1979

25 år – vi har lejet Gymnastiksalen siden 1994

10 år – vi har ejet Gymnastiksalen siden 2009

Det skal fejres! Men selv om vi med et renoveret Beboerhus og yderst velfungerende sammenhold, så SKAL vi i det kommende år ud og finde flere som vi kan dele vores oplevelser med.

Rammerne er til stede, nu skal vi sprede ordet … når jeg siger VI, så er det op til os ALLE, at bidrage med, at opsøge mulige nye medlemmer samt fortælle vidt og bredt om de fine lokaler vi nu har … mange bække små og vi vil se vores forening blomstre yderligere.

Tak for mit første år som Formand, stort tak til bestyrelsen. Håber vi ses i det kommende år!

Med de bedste hilsener

Søren Valentin Christensen, soren_valentin@hotmail.com[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]