Lidt historie

De første år var Tranekær Sogns Beboerforening en gadelysforening, men i marts 1979 blev det besluttet at stifte en beboerforening med lidt større sigte –  dvs. for alle indbyggere i Tranekær Sogn.

Allerede i april blev det første arrangement afholdt på Gæstgivergården med underholdning, kaffebord, – og ikke mindst indmeldelser. Der var et stort fremmøde. Som tiden gik, opstod traditionerne.

Der var Sct.Hansaften med fælles madkurvspisning, rundbold for alle aldre og naturligvis bål og båltale. Dragedage i efterårsblæsten med fælles dragebygning på tømrerværkstedet om formiddagen og flyvning om eftermiddagen. Til sidst var der præmier til den bedst flyvende, den smukkeste, etc.

Bestyrelsen forslår at vi genoptager denne dejlige event.

1. december var der julestue med kaffe, sodavand og kage samt små konkurrencer. Billetten var en bankoplade til spil om små præmier.

Fastelavn blev fejret med tøndeslagning og mange glade, udklædte børn.  Ideerne udvikledes efterhånden og uden et lokale, som var foreningens eget, måtte den lyse tid udnyttes.

Fugleturen en tidlig morgen i maj med efterfølgende kaffe og morgenbrød lokkede mange ud af sengen ”før fanden fik sko på”! Festlige markedsdage, hvor der blev købt og solgt. Børnedyrskue på Sportspladsen med små, stolte ejere af veltrimmede kæledyr.

Onsdagsfodbolddage for alle aldre samme sted. By- og skovvandringer, besøg på slottet inviteret af Lensgreveparret og forskellige foredragsaftener var nogle af tilbuddene.

Traneposten udkommer stadig 3- 4 gange årligt, nu mest i digital form.

Foreningen havde de første mange år kun små indtægter. Det ændrede sig, da der i Slotsparken blev etableret en skulpturpark med Land Art.

TICKON

Beboerforeningen overtog administrationen af billetsalget- et stort arbejde med vagtplan og regnskab. De unge, der sidder i billetlugen er vellønnede og der er bonusbetaling til foreningen. Det giver et vist økonomisk spillerum.

Den gamle Gymnastiksal fra 1896 bliver renoveret ved frivillig arbejdskraft og er udstyret med møbler og køkkengrej. Her er et enestående samlingssted for Tranekærs beboere.

Bygningen er senest renoveret ultimo 2018 af professionelle håndværkere og midler fra bla. Langeland Kommune, samt stor frivillig arbejdskraft og fremstår i dag, så oprindelig (men moderne) som det har været muligt.

Det er den siddende bestyrelses ambition yderligere at forbedre bygningen i årerne frem, det gælder både inde og ude, sådan rammerne for det sociale liv i Tranekær og omegn løbende sikres.